Ga naar artikel navigatie Ga naar inhoud

Samenwerken met patiënten in het onderwijs

Om ons onderwijs te versterken en te verbeteren, gebruiken we de unieke ervaringsdeskundigheid van patiënten. Zo verzorgen patiëntdocenten onderwijs in diverse opleidingen. Deze actieve en betrokken groep patiëntdocenten is ook in 2023 weer gegroeid naar veertien. In november 2023 hebben voor het eerst zes geneeskundestudenten met een chronische aandoening - ‘medisch dubbeltalenten’ - gastlessen gegeven in het 2e jaar van de bachelor Geneeskunde. De reacties van medestudenten en docenten waren zeer positief. De inzet van deze medisch dubbeltalenten zetten we dan ook zeker voort in 2024. Daarnaast zijn patiënten nauw betrokken bij de ontwikkeling van onderwijs. In 2023 hebben we voor de curriculumherziening van Geneeskunde een klankbordgroep van patiënten samengesteld. Zowel in de bachelor- als in de mastercommissie curriculumherziening is de patiënt vertegenwoordigd. Hiervoor hebben we een aparte klankbordgroep van patiënten samengesteld.

Bekijk de video over patiëntenparticipatie in het onderwijs.

In 2023 namen we voor onze leerlijn Farmacotherapie twaalf video’s op, waarin patiënten hun ervaringen met het nemen van medicatie delen. Deze video’s zijn ingezet bij het onderwijs voor het eerste jaar Geneeskunde. De studenten gaven aan meer inzicht te hebben gekregen in wat het innemen van medicatie betekent voor de patiënt. In 2024 gaan we deze video’s ook inzetten bij de opleidingen Farmacie en Zorg, Gezondheid en Samenleving. Tot slot voerden we de leerlijn Patiëntenparticipatie in de gehele masteropleiding Klinische Gezondheidswetenschappen door. In deze leerlijn worden studenten getraind om het patiëntperspectief in wetenschappelijk onderzoek mee te nemen.