Mens: Onze impact op collega's en samenleving
We vinden het belangrijk om een veilige en gezonde werkomgeving te bieden, waarin collega’s gezien en gewaardeerd worden. En waar samenwerken en open communicatie ons werk beter en leuker maakt. Wat vinden onze collega’s belangrijk en wat kunnen wij doen om hen enthousiast en betrokken te houden bij het UMC Utrecht? Belangrijke vragen voor ons als organisatie. Daarnaast hebben we als UMC Utrecht een grote uitdaging, namelijk een stijgende vraag naar zorg en tegelijkertijd zijn er te weinig mensen om al het werk te doen. Uit onze enquête blijkt dat onze collega’s deze vragen óók hebben.
In het UMC Utrecht ondersteunen we onze collega's bij een gezonde werk-privébalans. We vinden het belangrijk dat collega's lekker in hun vel zitten. Voor henzelf en omdat vitale collega’s de beste zorg aan patiënten en onderwijs aan studenten kunnen bieden en wetenschappelijk onderzoek van hoge kwaliteit kunnen doen.
Werk en privé in balans met behulp van begeleiding
Een van de manieren waarop we collega’s helpen om een gezonde werk-privébalans te krijgen en/of te houden, is ons ‘Werk in Balans’-programma. Als een collega moeite heeft om alle ballen hoog te houden, op het werk en/of privé, kan deze collega gesprekken voeren met een bedrijfscounseler in het UMC Utrecht. Vaak helpt dit om weer overzicht te creëren en weer balans aan te brengen. Onze bedrijfscounselers werken nauw samen met de leidinggevende en onze bedrijfsartsen als dat nodig is. Hiermee voorkomen we dat iemand uitvalt en zorgen we ervoor dat mensen (weer) met plezier hun werk doen en kunnen blijven doen.
(Online) trainingen voor vitaliteit en gezondheid, welzijn ontwikkeling en werkgeluk
Via het platform Loopbaan en Vitaliteit (LEV) kunnen collega’s aan de slag met hun vitaliteit en gezondheid, werkgeluk en (loopbaan)ontwikkeling. Onder andere via online testen, trainingen en gesprekken met een coach. Ook bieden we een ruim aanbod online trainingen aan, gericht op persoonlijke kracht, communicatie, timemanagement, productiviteit en werkplezier.
Karin, stafadviseur patiëntparticipatie: “Ik heb veel met LEV en Goodhabitz gewerkt in de tijd dat ik aan het re-integreren was, nadat ik voor langere tijd ziek ben geweest. Het heeft mij geholpen antwoord te krijgen op wat belangrijk is voor mij in het leven en met mijn werk-privébalans. Van mijn leidinggevende heb ik ruimte en tijd gekregen om de test te doen en cursussen te volgen. Het heeft mij goed geholpen.”
De trainingen Timemanagement, Lekker in je vel, Veerkracht en Mindfulness zijn in 2024 het meest bezocht. Met ons online aanbod helpen we collega’s om fit en gezond te blijven en een goede werk-privébalans te vinden. En om het beste uit zichzelf te halen, zowel op het werk als thuis. Nieuw in 2024 was het ‘Jong ouder’ programma. Met dit programma voor ‘jonge’ werkende ouders/verzorgers helpen we hen om een goede balans tussen ouderschap en het werk te vinden.
In 2024 maakten 1.687 medewerkers gebruik van het aanbod in LEV (2.228 in 2023) en zijn er 737 testen gemaakt (827 in 2023)
In 2024 waren er 803 lesbezoeken op het gebied werk-privébalans (1.278 in 2023)
Minder werken en volledig pensioen op blijven bouwen
Het UMC Utrecht had al de regeling dat collega’s die vijf jaar voor hun AOW-leeftijd zijn ervoor kunnen kiezen om 80 procent te gaan werken, terwijl hun pensioenopbouw doorgaat alsof ze 100 procent blijven werken. In de nieuwe cao umc’s zijn afspraken gemaakt over een generatieregeling. Dit betekent dat we konden doorgaan met onze regeling. Dit geeft onze collega’s de kans het iets rustiger aan te doen, zonder dat ze zich zorgen hoeven te maken dat ze minder pensioen opbouwen. Hiermee willen we voorkomen dat de laatste jaren voordat iemand met pensioen gaat te belastend worden en collega’s ziek worden of uitvallen. En natuurlijk belonen we collega’s graag voor alle jaren dat zij zich voor het UMC Utrecht hebben ingezet.
Ondersteuning mantelzorgers
Collega’s die voor hun ouders, partner of een ander familielid zorgen (mantelzorgers), helpen we graag. Om een goede balans te kunnen vinden in mantelzorg, privéleven en werk, bieden we mantelzorgende collega’s sinds 2024 de mogelijkheid om gesprekken met een coach te hebben. De coach helpt deze collega’s ook met regeltaken voor hun naasten op het gebied van wonen, welzijn, zorg en financiën. Zij hebben via de een externe partij direct toegang tot zo’n coach. Tijdens de dag van de Mantelzorger brachten we de optie voor coaching bij mantelzorg extra bij collega’s onder de aandacht. In stands in het UMC Utrecht en het Wilhelmina Kinderziekenhuis informeerden coaches collega’s en beantwoordden hun vragen over mantelzorg.
Wat doet het UMC Utrecht om ongewenst gedrag te voorkomen?
Onder de noemer Dit zijn wij bevorderen we een sociaal veilige werk- en leeromgeving in het UMC Utrecht. We willen dat iedereen zich gezien, gehoord en vrij voelt om zichzelf te zijn en zich uit te spreken. We communiceerden onze visie voor een sociaal veilige werk- en leerklimaat actief in de organisatie onder de titel ‘laten we het hebben over (on)gewenst gedrag’. Ook ontwikkelden we een werkwijze waarmee we (on)gewenst gedrag bespreekbaar maken. We vergroten de bewustwording bij collega’s en studenten, we versterken de handelingsbekwaamheid en helpen ongewenste situaties oplossen. In 2024 deden we dit onder andere door:
-
Collega’s uit te nodigen voor een kop koffie én een goed gesprek. Tijdens deze 15 koffiepraatsessies gingen we via stellingen in gesprek over onderwerpen die te maken hebben met sociale veiligheid. Zo laten we collega’s ervaren hoe het is om met elkaar op dialoogwijze in gesprek te zijn over soms lastige onderwerpen en creëren we bewustzijn. Dit is de start van meer begrip, verbinding en uiteindelijk vertrouwen.
-
Collega’s te vragen de e-learning ‘Gewenst gedrag in het UMC Utrecht’ te doen, ook om het bewustzijn te vergroten. In 2024 volgden 1.568 collega’s (bijna 10%) de e-learning. Per 2025 is het voor alle collega’s verplicht om deze e-learning te volgen.
-
De nieuwe e-learning ‘Actieve Omstanderstraining’ aan te bieden, in 2024 als eerste aan onze docenten. Omstanders, mensen die getuige zijn van ongewenst gedrag, vormen de grootste groep en kunnen het verschil maken. In de training maken we collega’s hier bewust van en leren we ze wat ze wat ze kunnen doen als ze getuige zijn van ongewenst gedrag.
-
Zo’n 60 dialogen over sociale veiligheid, die we naar aanleiding van hulpvragen in teams faciliteerden. Soms om een probleem te voorkomen (preventief) en soms om een probleem op te lossen. We begeleiden leidinggevenden en teams zo om respect, waardering en diep vertrouwen te cultiveren en zo een sociaal veilige werkomgeving te creëren.
-
10 online dialoogsessies met de dialoog tool Synthetron . Deze tool helpt om eerst online met elkaar tot de kern van een probleem te komen. Zodat als het team hierna bij elkaar ze beter in gesprek komen en samen oplossingen vinden.
-
Een collegetour om het bewustzijn bij studenten rond ongewenst gedrag en een veilige leeromgeving te vergroten. En we ontwikkelden een filmpje hierover. Lees meer over wat we voor studenten doen .
-
Nieuwe leidinggevenden bij de start van hun dienstverband kennis te laten maken met Dit zijn wij en de kracht van dialoog.
Door alle acties bouwen we samen aan een cultuur, waarin iedereen zich veilig en gewaardeerd voelt. Hiermee dragen we ook bij aan het behoud van collega’s.
Individuele vragen en meldingen ongewenst gedrag
Voor individuele vragen over of meldingen van ongewenst gedrag kunnen collega’s terecht bij ons bureau ombuds- en vertrouwenszaken .
Wat doet het UMC Utrecht aan werving en behoud van collega’s?
Net als voor veel andere organisaties in de zorg, is het ook voor ons moeilijk om voldoende collega’s te vinden . Daarom zetten we ons op verschillende manieren in om nieuwe medewerkers te vinden en ervoor te zorgen dat onze bestaande collega’s bij het UMC Utrecht blijven.
Werving en behoud UMC Utrecht
Om nieuwe collega’s te werven, laten we ons als werkgever zien via ons platform werkenbijumcutrecht.nl . Op dit platform en via social media vertellen collega’s hoe het is om te werken bij het UMC Utrecht. Om collega’s te behouden, maken we het makkelijker om zich te ontwikkelen en intern door te stromen naar een andere functie in het UMC Utrecht. In 2024 lanceerden we hiervoor een speciale interne website . Hier vinden collega’s informatie over ontwikkelmogelijkheden en alle openstaande functies in het UMC Utrecht. En kunnen ze laagdrempelig informatie aanvragen of solliciteren. Zo hopen we zo makkelijk voor hen te maken om zich in het UMC Utrecht te ontwikkelen en door te stromen of om een ander carrièrepad in te gaan binnen onze organisatie.
In 2024 maakten we meer gebruik van tijdelijke collega’s via ons Flexbureau (‘de Werkwinkel’), in plaats van uitzendkrachten. Dit draagt ook bij aan het vinden van nieuwe vaste collega’s. Via onze Werkwinkel kunnen verpleegkundigen, traineeverpleegkundigen, administratief medewerkers en (medisch) studenten tijdelijk en flexibel in het UMC Utrecht werken. Regelmatig stromen deze tijdelijke collega’s door naar een vaste aanstelling in het UMC Utrecht. Ook verzorgt de Werkwinkel sinds de start van het studiejaar 2024-2025 de inzet van medisch studenten bij de begeleiding van praktijklessen Anatomie voor 1e-jaars Geneeskundestudenten. In 2024 werkten tijdelijke collega’s in totaal 193.000 uren via onze Werkwinkel in het UMC Utrecht.
Hiernaast leiden we nieuwe en bestaande medewerkers op. Zowel onze eigen (nieuwe) collega’s als (nieuwe) medewerkers in de zorg ergens anders in de regio. Lees hier meer over . Dit zorgt er ook voor dat we collega’s behouden en tekorten aan medewerkers in de regio verminderen.
Regionaal samenwerken voor werven professionals
Het tekort aan collega’s is niet uniek voor het UMC Utrecht. Alle zorgorganisaties hebben hiermee te maken. Om mensen te interesseren voor een baan in de academische zorg en nieuwe collega’s te werven, werken we daarom ook regionaal samen. Vanuit Utrechtzorg lanceerden we in 2024 samen met de andere ziekenhuizen in de regio het wervingsplatform jouwziekenhuisbaan.nl . Daarnaast opende Utrechtzorg de ‘Ik zorg shop’ in het centrum van Utrecht. Hier zijn onze wervingsmedewerkers regelmatig te vinden om mensen te helpen bepalen of een baan bij het UMC Utrecht bij hen zou passen. En zo ja, wat ze hiervoor nodig hebben aan opleiding. Ook bedankten we gezamenlijk onze collega’s voor hun inzet via een campagne op de Utrecht Wall langs de A2.
Bezoekers werkenbijumcutrecht.nl: Ruim 600.000
Aantal sollicitanten: meer dan 25.000
Aantal vacatures: 1.397