Bestuur: Onze impact op eerlijke en betrouwbare zorg
Als UMC Utrecht willen we open en helder zijn over hoe we onze organisatie leiden. En over hoe we, bijvoorbeeld vanuit ons wetenschappelijk onderzoek, tot de beste en veilige zorg komen. Patiënten uit ons patiëntenpanel gaven in onze vragenlijst aan dat ze niet goed kunnen inschatten of het UMC Utrecht hier open en helder over is. De meeste patiënten geven aan dit wel belangrijk te vinden. We beantwoorden de belangrijkste vragen over dit onderwerp.
Als universitair medisch centrum is wetenschappelijk onderzoek één van onze kerntaken. Resultaten uit ons onderzoek zetten we om naar nieuwe behandelingen om onze patiënten de beste zorg te kunnen bieden.
Onderzoek naar behandeling om ziekten te genezen
Een nieuwe behandeling waar we onderzoek naar doen, is bijvoorbeeld het gebruikmaken van lichaamseigen herstelprocessen om ziekten te genezen. Daarnaast werken we aan nieuwe technieken om mensen met kanker beter en sneller te kunnen behandelen.
Onderzoek om patiënten gericht te behandelen
Ook doen we onderzoek om slagaderverkalking op maat te behandelen . Zo kunnen we patiënten heel gericht behandelen en niet (goed) werkende behandelingen voorkomen. Hiermee voorkomen we dat patiënten onnodig bijwerkingen krijgen.
Wat doen jullie om wachttijden te verkorten?
We willen dat iedereen zo snel mogelijk de juiste zorg krijgt. We zetten ons daarom actief in om wachttijden te verkorten. In het afgelopen jaar behaalden we mooie resultaten.
Optimaal benutten operatiecapaciteit: meer mensen sneller opereren
Door de groeiende zorgvraag is het belangrijker dan ooit om onze operatiecapaciteit slim te gebruiken. Samen met collega’s keken we naar waar en hoe we kunnen verbeteren. In 2024 richtten we processen slimmer in en maakten we nog beter gebruik van digitale mogelijkheden. Hierdoor hoeven we nu minder operaties af te zeggen en zijn de wachttijden korter. We kunnen dus meer patiënten sneller opereren.
De gemiddelde wachttijd op een operatie in het UMC Utrecht en het WKZ daalde met ruim 30%
AI ‘no-show’ voorspelling: meer patiënten sneller geholpen
Jaarlijks komen patiënten zo’n 33.000 keer niet op een afspraak op de polikliniek (‘no show’). In 2024 startten we met het gebruiken van technologie (kunstmatige intelligentie (AI)), en die het risico op ‘no show’ berekent. Bijvoorbeeld met informatie als de reisafstand tot het UMC Utrecht en de tijd van de afspraak. Bij een hoog risico op ‘no show’ bellen we de patiënt een aantal dagen van tevoren.
De belservice blijkt zo’n 15 tot 25 procent van de no shows te kunnen voorkomen
In 2025 hopen we dat er zo 4.000 tot 5.000 minder ‘no shows’ zijn. Voor de vrijgekomen plekken proberen we afspraken in te plannen met patiënten die op de wachtlijst staan. Van de afspraken die worden geannuleerd of op een ander moment worden gepland, kunnen we ongeveer 45 procent alsnog invullen. Zo blijkt uit een eerste onderzoek. We kunnen zo dus veel meer patiënten sneller helpen.
Deelt het UMC Utrecht resultaten van behandelingen, zodat patiënten weten waar ze de beste zorg krijgen?
Als universitair medisch centrum zijn we aangesloten bij de koepelorganisatie van de universitaire medische centra in Nederland NFU . Zo zijn we betrokken bij de Transparantiekalender en kwaliteitsregistraties. Hier leveren wij allerlei gegevens over de kwaliteit van onze zorg voor aan, zoals wachttijden, aantallen patiënten, cijfers over de ligduur en sterfte van patiënten. Patiënten kunnen deze gegevens vinden via onder andere www.zorginzicht.nl en www.ziekenhuischeck.nl .