Ga naar artikel navigatie Ga naar inhoud

Medezeggenschap

Het UMC Utrecht heeft de volgende formele medezeggenschapsorganen:

Ondernemingsraad

De medewerkers van het UMC Utrecht zijn vertegenwoordigd in een Ondernemingsraad (OR). De Ondernemingsraad komt elke week samen voor afwisselend plenair en commissieoverleg. Eens in de zes weken overlegt de Ondernemingsraad met de bestuurder, de voorzitter van de Raad van Bestuur. De Ondernemingsraad brengt verslag uit van de activiteiten en resultaten aan de medewerkers van het UMC Utrecht via een jaarverslag op Connect, het intranet van het UMC Utrecht.

Leden van de Ondernemingsraad hebben bij het UMC Utrecht een driejarige zittingstermijn. In april 2024 zijn verkiezingen gehouden. 17 leden werden opnieuw verkozen en er zijn 8 nieuwe leden toegetreden. In de loop van 2024 vertrok een lid vanwege vervroegd pensioen, waarna de reservekandidaat de vrijgekomen zetel innam. Het Dagelijks Bestuur (voorzitter, vicevoorzitter, secretaris en plaatsvervangend secretaris) coördineert de werkzaamheden van de Ondernemingsraad en voert het agendaoverleg met de bestuurder. De commissies bereiden dossiers voor, voeren informeel overleg met managers en raadplegen medewerkers. Drie divisie-/ directiecommissies behandelen de dossiers van de divisies en directies en vier themacommissies richten zich op specifieke onderwerpen. Elk OR-lid heeft zitting in minimaal één divisie-/ directiecommissie en één themacommissie. De Ondernemingsraad wordt ondersteund door een driekoppig bureau Medezeggenschap.

De drie divisie/ directiecommissies zijn:

  • Commissie 1: divisie Hersenen, divisie Interne Geneeskunde en Dermatologie, Julius Centrum, divisie Beeld en Oncologie, directie Informatievoorziening en Financiën, directie Informatie Technologie en het Onderwijscentrum 

  • Commissie 2: divisie Kinderen, divisie Laboratoria, Apotheek en Biomedische Genetica, divisie Vrouw en Baby, directie Strategie en Beleid, directie Personeel en Organisatie, directie Kwaliteit en Patiëntveiligheid en directie Marketing en Communicatie 

  • Commissie 3: divisie Hart en Longen, divisie Heelkundige Specialismen en divisie Vitale Functies, directie Facilitair Bedrijf, directie Bouw en Huisvesting 

De vier themacommissies zijn:

  • Commissie Financiën en Strategisch Beleid 

  • Commissie Sociaal Beleid en Arbeidsvoorwaarden 

  • Commissie Veiligheid, Gezondheid, Welzijn & Milieu 

  • Commissie Onderwijs en Onderzoek

De Ondernemingsraad wordt hiernaast door OR-leden of personen met een specifieke deskundigheid vertegenwoordigd in een aantal commissies en organen binnen het UMC Utrecht. Bijvoorbeeld in de Commissie Ongewenste Omgangsvormen, het Personeelsfonds van het UMC Utrecht en de Adviescommissie Sociale begeleiding.

Enkele belangrijke onderwerpen die door de Ondernemingsraad zijn behandeld in 2024 zijn: Het Veranderplan Toekomstbestendige Verpleegkunde voor diverse divisies, Vacature- en PNIL-board, Roadmap Doelmatigheid, Kwartiermaker Chief Procurement Officer (hoofd inkoop), masterplan Vastgoed, Huisvesting en Gebiedsontwikkeling, Houtskoolschets Nieuwe Organisatiestructuur UMC Utrecht, Verandervoorstel en voorbereidingen op Veranderplan directie Informatie Technologie. Ook stemde de Ondernemingsraad met diverse roosteraanpassingen, arbeidsmarkttoelagen en plannen van aanpak voor Risico-inventarisaties en -evaluaties (RI&E's). De Ondernemingsraad was nauw betrokken bij de Proeftuin Duurzaam Vervoer, en meerdere OR-leden namen deel aan de NFU-conferentie op 3 september 2024 over duurzaamheid.

De Onderwijs en Onderzoeksraad (O&O-raad) en de Studentenraad geneeskunde

De Onderwijs en Onderzoeksraad (O&O-raad) is onze faculteitsraad en is het wettelijk orgaan voor medezeggenschap op het gebied van het universitaire onderwijs en onderzoek in het UMC Utrecht. De O&O-raad heeft rechten gebaseerd op de Wet op het Hoger Onderwijs en Wetenschappelijk onderzoek (WHW).

De O&O-raad heeft achttien zetels. Het betreft negen zetels voor UMC Utrecht-medewerkers (samen de ‘commissie O&O’) en negen zetels voor studenten die samen de Studentenraad (SR) vormen. De SR vertegenwoordigt de studenten aan alle opleidingen van de faculteit Geneeskunde: Geneeskunde, Biomedische Wetenschappen (BMW)/Biomedical Sciences (BMS), Klinische Gezondheidswetenschappen (KGW), Medical Humanities (MH) en Graduate School of Life Sciences (GSLS). Niet alle zetels zijn altijd bezet. De commissie O&O en de SR overleggen elke twee weken afzonderlijk en elke vier weken samen. De commissie O&O bestaat uit vijf OR-leden en vier aanvullende leden (werkzaam als universitair docent of onderzoeker) en heeft een driejarige zittingstermijn. De studenten hebben een eenjarige zittingstermijn. In 2024 vonden nieuwe verkiezingen voor de O&O-raad en Ondernemingsraad plaats. Ook de SR is opnieuw gekozen.

Het dagelijks bestuur van de O&O-raad bestaat uit twee personeelsleden en twee studentleden en wordt jaarlijks in september door de raad verkozen. De voorzitter van de O&O-raad en de voorzitter(s) van de SR zijn student. Het dagelijks bestuur coördineert samen met de ambtelijk secretaris de werkzaamheden van de O&O-raad en voert het agendaoverleg met de decaan, de vicedecaan Onderwijs, en de vicedecaan Onderzoek. Er zijn drie vaste commissies, namelijk Onderwijs, Onderzoek en Strategie & Financiën, die de dossiers voorbereiden, die informeel overleg voeren met de dossierhouders en medewerkers en/of studenten raadplegen. Elk O&O-/SR-raadslid heeft zitting in een commissie.

De O&O-raad kijkt naar het beleid van het UMC Utrecht op het gebied van universitair onderwijs en onderzoek. De O&O-raad overlegde in 2024 ten minste 5 keer met de decaan en de vicedecanen van de faculteit geneeskunde van de Universiteit Utrecht over O&O-onderwerpen. De SR kijkt vooral naar het onderwijsbeleid.

De SR had in 2024 ‘Duurzaamheid’ als speerpunt. In dat kader dacht de SR mee over hoe duurzaamheid in het praktijkonderwijs van BMW gerealiseerd kon worden en dit had mooie resultaten. Zo is voor de opleiding BMW een beleid voor duurzaam handschoengebruik opgesteld en dacht de SR mee over de opzet en inhoud van de cursus Oog voor Impact en duurzaam en eerlijk onderzoek.

In 2024 kregen in de O&O-raad bijzondere aandacht: het welzijn van de studenten en PhD’s (opnemen hoorcolleges), de kwaliteitsgelden onderwijs, de toelating tot de opleiding Geneeskunde in verband met de teruggekeerde lotingsmogelijkheid, de instroom Klinische Gezondheidswetenschappen (KGW) en MH, de samenstelling van de opleidingscommissies, de kwaliteitsgids, de herziening van het curriculum van de opleiding Geneeskunde, de startersbeurzen aan onderzoekers, de transformatie naar een nieuwe organisatiestructuur en de invloed hiervan op onderwijs en onderzoek, de Onderwijs- en Examenregelingen, de hoofdlijnen facultaire begroting en de UMC Utrecht-begroting. De SR stelde in academisch jaar 2023-2024 voor om de naamgeving van de faculteit te wijzigen in faculteit Medische Wetenschappen, zodat alle opleidingen zich herkennen in de naam. Het college van bestuur van de Universiteit Utrecht ging in 2024 met dit verzoek akkoord. De naamswijziging wordt naar verwachting in september 2025 doorgevoerd.

Cliëntenraad

Het UMC Utrecht heeft een eigen Cliëntenraad op basis van de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen (WMCZ). De Cliëntenraad adviseert de Raad van Bestuur bij alles dat raakt aan de belangen van patiënten van het UMC Utrecht. Daarnaast is de raad gevraagd om patiëntenparticipatie binnen het UMC Utrecht te helpen bevorderen. Doel is patiënten van het ziekenhuis veel breder dan alleen via de Cliëntenraad te betrekken bij alles binnen het UMC Utrecht. De Cliëntenraad werkt op basis van een meerjarenplan met als titel ‘Meer mens, minder patiënt: Van patiëntenparticipatie naar persoonsgerichte zorg’. De Cliëntenraad publiceert elk jaar een jaarverslag op de website van het UMC Utrecht.

De Cliëntenraad heeft elke maand een plenaire vergadering waar elke twee maanden een lid van de Raad van Bestuur aanhaakt. Daarnaast is er maandelijks overleg met de (voorzitter van) de Raad van Bestuur en de (voorzitter van) de Cliëntenraad. Ook spreekt de Cliëntenraad twee keer per jaar met de Raad van Toezicht en haakt het, door de Cliëntenraad voorgedragen, lid van de Raad van Toezicht regelmatig aan in de plenaire vergadering. Daarnaast zijn er in kleiner groepsverband (portefeuilles) overleggen geweest over specifieke onderwerpen. Ook nemen leden van de Cliëntenraad deel aan een groot aantal overleggen, projecten en programma’s in het UMC Utrecht om het patiëntenperspectief toe te lichten en te bewaken.

Leden van de Cliëntenraad zijn lid op persoonlijke titel. Nieuwe leden worden geworven door het UMC Utrecht en na een voordracht van de Cliëntenraad benoemd door de Raad van Bestuur. Elk lid van de Cliëntenraad kan maximaal twee perioden van vier jaar lid zijn van de raad. Een voorzitter en een ambtelijk secretaris zorgen voor de agenda van de vergaderingen en dat alle afspraken worden nagekomen.

In 2024 gaf de Cliëntenraad uitvoering aan het Meerjarenplan 2020-2024. Activiteiten richtten zich onder andere op:  

  • Het verbeteren van de dialoog/communicatie met patiënten, met aandacht voor laaggeletterdheid.

  • Healthy Living/preventie, waarbij de Cliëntenraad nauw betrokken was bij de ontwikkelingen van het UMC Utrecht brede multidisciplinaire Preventieplatform en het Schakelpunt Gezond Leven.

  • Digital health: de Cliëntenraad leverde een bijdrage aan de UMC Utrecht Digitale Masterclass ‘Gebruiksvriendelijke, betrouwbare en veilige systemen’.

  • Onderzoek en Onderwijs, waarbij de Cliëntenraad een bijdrage leverde aan het samenstellen van het nieuwe lesprogramma voor de artsenopleiding. Ook ondersteunde de Cliëntenraad het UMC Utrecht symposium ‘Patiëntenparticipatie in het onderwijs.’

Hiernaast stelde de cliëntenraad een nieuw meerjarenplan 2024 -2028 op en dacht en sprak mee over lopende onderwerpen in het UMC Utrecht, zoals het programma de Zorg van Morgen, het vernieuwbouwprogramma en Kwaliteit & Veiligheid.

Stafconvent

In het Stafconvent zijn medisch specialisten van alle vakgroepen verenigd met als doel de kwaliteit van de patiëntenzorg te bewaken. De Ledenraad, het vertegenwoordigend overlegorgaan van het Stafconvent, geeft de Raad van Bestuur gevraagd en ongevraagd advies over medisch-inhoudelijke ontwikkelingen en bestuurlijke zaken die daarmee verband houden. Daarnaast is de uitvoering van het Individueel Functioneren Medisch Specialisten (IFMS) binnen het UMC Utrecht bij het Stafconvent belegd. Het Stafconvent werkt hiervoor nauw samen met de directie P&O.

Het Stafconvent komt elke maand twee keer bij elkaar. De voorzitter van de Raad van Bestuur sluit hier een keer per maand bij aan. Daarnaast heeft het dagelijks bestuur van het Stafconvent maandelijks contact met de voorzitter Raad van Bestuur.

Tijdens de ledenraadsvergaderingen komen steeds actuele thema’s aan de orde. In 2024 ging het onder andere over de overgang naar HIX 6.3, ontwikkelingen in de Zorg van Morgen en het programma Creëren Financiële Ruimte. Daarnaast sprak het Stafconvent regelmatig over de Houtskoolschets, waarin de uitgangspunten voor een nieuwe organisatiestructuur van het UMC Utrecht zijn beschreven.

Op 13 december 2024 vroeg de Raad van Bestuur het Stafconvent advies over het ‘Hoofdontwerp nieuwe organisatiestructuur Universitair Medisch Centrum Utrecht’. Het Stafconvent formuleerde hierop vijf strategische aanbevelingen voor een toekomstbestendig UMC Utrecht. De Raad van Bestuur nam deze aanbevelingen ter harte. De aanbevelingen worden meegenomen in de verdere detailuitwerking, waaraan het Stafconvent een actieve bijdrage zal leveren in 2025.

Het afgelopen jaar droeg het Stafconvent actief bij aan de bevordering van duurzaamheidsinitiatieven binnen het UMC Utrecht. Door een podium te bieden aan initiatieven van medisch specialisten, werd duurzaamheid nadrukkelijk op de agenda geplaatst.

Op het gebied van duurzame inzetbaarheid vervulde het Stafconvent een coördinerende rol. In samenwerking met de Landelijke vereniging voor Artsen in Dienstverband (LAD) verzamelde het Stafconvent informatie onder medisch specialisten ten behoeve van de inzet van hoofdstuk 15 van de Cao. Dit heeft betrekking op de positie van de academisch medisch specialist. Daarnaast leverde het Stafconvent een inhoudelijke bijdrage aan de werksessie van 6 december, waarin de LAD en de NFU gezamenlijk spraken over de inzet voor dit hoofdstuk bij de komende Cao-onderhandelingen.

Het Stafconvent zette zich sterk in voor het versterken van de verbinding tussen medisch specialisten, medisch afdelingshoofden en de organisatie. In overleg met de Federatie Medisch Specialisten (FMS) is de juridische positie van de Stafconventleden verduidelijkt. Tevens droeg het Stafconvent actief bij aan het adviestraject rondom het nieuwe hoofdontwerp van het UMC Utrecht. Hierbij zette het Stafconvent nadrukkelijk in op samenwerking en betrokkenheid.

Verpleegkundig Adviesraad

De Verpleegkundige Adviesraad (VAR) is een adviesorgaan dat door de Raad van Bestuur is ingesteld om - gevraagd en ongevraagd - te adviseren over zaken die de verpleegkundige zorg aangaan. De VAR bestaat uit een mix van verpleegkundigen, verpleegkundig specialisten en teamleiders vanuit alle divisies met ambassadeurs op de verschillende afdelingen en vormt de spreekbuis voor alle verpleegkundigen in het UMC Utrecht. De VAR staat voor het vergroten en versterken van de verpleegkundige invloed in het UMC Utrecht. Verpleegkundig leiderschap en zeggenschap staan hierin centraal. Het doel is om de kwaliteit van zorg te verbeteren en te waarborgen. De VAR fungeert ook als toetsingspodium voor innovaties en implementaties die de verpleegkundige professie raken. Daarnaast organiseert de VAR ongeveer 12 keer per jaar verpleegkundige lunch-podia waar belangrijke verpleegkundige onderwerpen met als doel toerusting van de verpleegkundigen. Ook heeft de VAR wekelijks een inloopspreekuur voor alle vragen van, over en voor verpleegkundigen

Het dagelijks bestuur van de VAR komt wekelijks bijeen, de brede vertegenwoordiging met alle VAR leden komen maandelijks bijeen, daarnaast komt een smal leiderschapsteam ook maandelijks bijeen. Tweemaal per jaar zijn er beleidsdagen voor toerusting en teambuilding. Ook zijn er tweemaal per jaar ambassadeursbijeenkomsten waarbij VAR ambassadeurs in de gelegenheid gesteld worden om elkaar te inspireren en te netwerken. Het dagelijks bestuur heeft maandelijks contact met de voorzitter van de Raad van Bestuur. Ook sluit een lid van de Raad van Bestuur maandelijks aan bij de plenaire VAR-vergadering.

De focus van de VAR lag in 2024 onder andere op de positionering van verpleegkundigen in en door het programma Toekomstbestendige verpleegkunde, de professionalisering van zowel individuele verpleegkundigen als ook het VAR bestuur zelf, verpleegkundig leiderschap, het stimuleren van verpleegkundig onderzoek en beroepstrots. Tijdens de dag van de Zorg op 12 mei 2024 zijn wederom 3 verpleegkundigen van het jaar verkozen in de categorieën zorg, onderwijs en onderzoek. De VAR brengt via een jaarverslag op het intranet van het UMC Utrecht verslag uit van de activiteiten en resultaten.