Toelichting op de geconsolideerde resultatenrekening
BATEN
Opbrengsten zorgprestaties
De specificatie is als volgt:
2021 | 2020 | |
Opbrengsten zorgverzekeringswet (exclusief subsidies) | 777.626 | 738.111 |
Beschikbaarheidsbijdragen Zorg (exclusief Opleidingen) | 106.692 | 101.783 |
Overige zorgprestaties | 38.115 | 34.843 |
Totaal | 922.433 | 874.737 |
Opbrengsten zorgverzekeringswet (exclusief subsidies)
2021 | 2020 | |
Gefactureerde omzet DBC-zorgproducten gereguleerd segment | 168.587 | 165.263 |
Gefactureerde omzet DBC-zorgproducten vrij segment | 293.527 | 279.345 |
Mutatie onderhanden werk DBC zorgproducten en voorziening onderhanden werk | 920 | 1.394 |
Gefactureerde omzet GGZ | 16.185 | 14.600 |
Mutatie onderhanden werk GGZ | -2.469 | 706 |
Dure geneesmiddelen | 195.776 | 178.061 |
Add-on zorgproducten | 54.128 | 63.197 |
Overige zorgproducten | 50.972 | 35.545 |
Nagekomen opbrengsten zorgproducten voorgaande jaren | 0 | 0 |
Totaal opbrengsten zorgverzekeringswet | 777.626 | 738.111 |
Voor het bepalen van de zorgopbrengsten is gebruik gemaakt van de richtlijnen behorende bij de CB-regeling. Daartoe is de aanneemsom bepaald conform deze regeling. In verband met de bedrijfsdrukte lag deze aanneemsom vrijwel gelijk met de afgesproken omzetplafonds. Op de aanneemsom is, wederom conform de regeling, het definitieve voorgangspercentage over 2019 toegepast. Daarnaast zijn de opbrengsten uit de CB-meerkosten vergoeding als opbrengst verantwoord.
De opbrengsten zorgprestaties (met name opbrengsten zorgverzekeringswet) zijn met name gestegen door:
-
Genormeerde vergoeding van meerkosten uit de CB regeling en inhaalzorg.
-
Hogere omzet dure geneesmiddelen (waar tegenover ook hogere patiëntgebonden kosten).
De beschikbaarheidsbijdragen zorg zijn ten opzichte van 2020 gestegen als gevolg van indexeringen.
De heffingsgrondslag van het macrobeheersinstrument bedraagt circa € 757 miljoen (2020: € 723 miljoen). Voor de nadere berekening en toelichting verwijzen wij naar de "Niet in de balans opgenomen verplichtingen en activa" onder 1.1.5.
Subsidies
De specificatie is als volgt:
2021 | 2020 | |
Rijksbijdrage werkplaatsfunctie en medische faculteit van UMC's | 171.270 | 163.882 |
Rijkssubsidies vanwege het Ministerie van VWS | 12.058 | 8.144 |
Beschikbaarheidsbijdragen Opleidingen | 60.561 | 59.284 |
Overige subsidies | 18.542 | 31.237 |
Totaal | 262.431 | 262.547 |
wijziging | 123 | |
23 |
De toename van de subsidies is vooral het gevolg van indexeringen. De onder de overige subsidies verantwoorde regeling Bonus zorgprofessionals Covid-19 is in 2021 circa € 10 miljoen lager uitgekomen dan dezelfde regeling voor 2020. Er is verder geen sprake van significante wijzigingen in subsidiestromen of subsidievoorwaarden ten opzichte van voorgaand jaar.
Overige bedrijfsopbrengsten
De specificatie is als volgt:
2021 | 2020 | |
Onderzoeksprojecten voor derden | 170.611 | 126.942 |
Overige dienstverlening aan derden | 125.242 | 110.248 |
Overige opbrengsten | 5.141 | 17.320 |
Totaal | 300.994 | 254.510 |
De toename in de overige bedrijfsopbrengsten is vooral gelegen in een toename van het volume extern gefinancierde onderzoeksprojecten (toename circa € 44 miljoen). Tegenover de toegenomen baten staan eveneens toegenomen lasten waardoor de impact van deze ontwikkeling op het resultaat beperkt is. Daarnaast is de overige dienstverlening aan derden toegenomen. Dit betreft onder andere toegenomen dienstverlening aan gelieerde partijen en Covid-19 test- en analysewerkzaamheden.
LASTEN
Personeelskosten
De specificatie is als volgt:
2021 | 2020 | |
Lonen en salarissen | 612.725 | 591.159 |
Sociale lasten | 72.956 | 67.607 |
Pensioenpremies | 91.955 | 82.863 |
Andere personeelskosten | 60.855 | 42.540 |
Subtotaal | 838.491 | 784.169 |
Personeel niet in loondienst | 59.990 | 56.569 |
Totaal personeelskosten | 898.481 | 840.738 |
Specificatie gemiddeld aantal personeelsleden (in FTE's) per segment:
2021 | 2020 | |
Patiëntenzorg, onderwijs en onderzoek collectief gefinancierd | 8.011 | 7.883 |
Tweede, derde en vierde geldstroom | 1.110 | 1.049 |
Overige activiteiten | 248 | 226 |
Gemiddeld aantal personeelsleden op basis van full-time eenheden | 9.369 | 9.158 |
De totale personeelskosten zijn gestegen, met name als gevolg van (1) de toename van het personele formatie, (2) de CAO impact en (3) de impact van Covid-19 op onder andere de personele voorzieningen, (4) de stijging van de pensioenpremies, en (5) overige mutaties in de personele voorzieningen en kortlopende verplichtingen, waaronder de eerste jaar opname van de generatieregeling. Tevens zijn de kosten van personeel niet in loondienst toegenomen als gevolg van de noodzakelijke toename van externe inhuur.
De bezoldiging (inclusief pensioenlasten) van de huidige en gewezen bestuursleden bedroeg € 0,85 miljoen (2020: € 0,86 miljoen).
De bezoldiging van de huidige en gewezen leden van de raad van toezicht bedroeg € 0,14 miljoen (2020: € 0,13 miljoen).
Er zijn in het boekjaar geen andere bestuurdersbeloningen betaalbaar op termijn, uitkeringen bij beëindiging van het dienstverband dan wel winstdelingen ten laste van het UMC Utrecht gekomen.
Voor de bezoldiging van de individuele (ex)leden van de raad van bestuur en raad van toezicht, conform de door de minister van VWS gegeven aanwijzingen inzake bestuurdersbeloningen in de jaarverslaglegging, wordt verwezen naar de specificatie zoals deze is opgenomen onder 1.1.10.26. Het UMC Utrecht voldoet aan de bepalingen van de Wet Normering Topinkomens.
De vergelijkende cijfers 2020 zijn aangepast als gevolg van een herrubricering van Sociale Lasten en Andere personeelskosten naar Lonen en salarissen.
Afschrijvingen op immateriële en materiële vaste activa
De specificatie is als volgt:
2021 | 2020 | |
immateriële vaste activa | 1.288 | 1.529 |
materiële vaste activa | 59.233 | 60.035 |
mutatie investeringssubsidie | -4.997 | -4.866 |
Totaal afschrijvingen | 55.524 | 56.698 |
Er is in 2021 geen sprake geweest van versnelde of gewijzigde afschrijvingen van vaste activa, met uitzondering van één bouwdeel. De impact hiervan heeft in de jaarrekening 2021 circa € 3,4 miljoen bedragen.
Overige bedrijfskosten
De specificatie is als volgt:
2021 | 2020 | |
Voedingsmiddelen en hotelmatige kosten | 15.687 | 15.608 |
Algemene kosten | 91.376 | 72.588 |
Patiënt- en bewonersgebonden kosten | 381.578 | 348.397 |
Onderhoud en energiekosten | 27.278 | 22.023 |
Huur en leasing | 10.957 | 10.865 |
Overige kosten | 2.025 | 15.836 |
Totaal overige bedrijfskosten | 528.901 | 485.317 |
De toename van de patiënt- en bewonersgebonden kosten wordt verklaard door additionele kosten als gevolg van Covid-19 en een toename van de kosten van (dure) geneesmiddelen. De laatst genoemde toename is het gevolg van toegenomen verstrekkingen (zie ook toename van de opbrengsten zorgverzekeringswet).
Met betrekking tot het energieverbuik melden wij dat het UMC Utrecht gebruik maakt van 100% groene stroom en gas.
Financiële baten en lasten
De specificatie is als volgt:
2021 | 2020 | |
Rentebaten | 459 | 361 |
Ontvangen dividenden | 0 | 0 |
Resultaat deelnemingen | 0 | 0 |
Waardeveranderingen financiële vaste activa en effecten | 5.496 | 501 |
Subtotaal financiële baten | 5.955 | 862 |
Rentelasten | -3.025 | -3.615 |
Resultaat deelnemingen | 167 | 2.542 |
Waardeveranderingen financiële vaste activa en effecten | -412 | -645 |
Subtotaal financiële lasten | -3.270 | -1.718 |
Totaal financiële baten en lasten | 2.685 | -856 |
Het totaal aan financiële baten en lasten (per saldo last) is verbeterd ten opzichte van voorgaand jaar, dit komt met name door het verbeterde resultaat deelnemingen.
Bijzondere posten in het resultaat
Conform standaarden voor financiële verslaggeving is de impact van Covid-19 toegelicht in de grondslagen en in de toelichting bij de betreffende posten. Ook overige bewegingen met een opmerkelijk karakter zijn, indien relevant, toegelicht bij de betreffende posten.
Honoraria accountant
De honoraria van de accountant over 2021 zijn als volgt:
2021 | 2020 | |
Controle van de jaarrekening | 457 | 680 |
Overige controlewerkzaamheden | 160 | 1.023 |
Fiscale advisering | 0 | 182 |
Niet-controlediensten | 410 | 275 |
Totaal honoraria accountant | 1.027 | 2.160 |
De honoraria van de accountant zijn bepaald op basis van de aan 2021 toe te rekenen lasten. * In het jaarverslag 2020 werden de honoraria accountant bepaald op basis van betaalde kosten in dat jaar. Om de vergelijkbaarheid tussen de jaren mogelijk te maken zijn de vergelijkende cijfers over 2020 aangepast. Per saldo zijn de honoraria van de controlerend accountant ten opzichte van voorgaande jaren afgenomen als gevolg van het feit dat de jaarrekeningcontrole over 2021 door een nieuwe accountant is uitgevoerd. De overige controle werkzaamheden in 2021, betrekking hebbende op onder andere de controle van 2e, 3e en 4e geldstroomverantwoordingen 2020, zijn nog in belangrijke mate door de "oude" accountant verricht, en derhalve niet door de controlerend accountant van de jaarrekening 2021.
Transacties met verbonden partijen
Van transacties met verbonden partijen is sprake wanneer een relatie bestaat tussen de instelling, haar deelnemingen en hun bestuurders en leidinggevende functionarissen.
Er hebben zich geen transacties met verbonden partijen voorgedaan op niet-zakelijke grondslag.
De bezoldiging van de bestuurders en toezichthouders die in het kader van de WNT verantwoord worden, is hierna onder punt 26 opgenomen.